Nejen do kompotu nebo do mrazáku. Ovoce a zeleninu lze snadno nasušit na dlouhou zimu

Sušení ovoce a zeleniny je jedním z nejstarších a nejúčinnějších metod konzervace potravin. Samozřejmě pouze za předpokladu, že je provedené správně. Sušení znamená odstranění vody odpařováním, což prodlužuje trvanlivost potravin a výrazně zpomaluje růst plísní a mikrobů. Navíc takto ošetřené potraviny zabírají méně místa.

Doba sušení se liší

Sušíme pouze čerstvé ovoce a zeleninu. Plody je nutné nejprve umýt v teplé vodě a v případě, že má tvrdou slupku, blanšírovat. Je také nutné zbavit je semen a nakrájet na nepříliš silné plátky. Sušení probíhá nejčastěji v sušičce a v troubě. Sušení měkkého ovoce může trvat 8 až 16 hodin a doporučuje se provádět ho při teplotě 60 stupňů. U zeleniny a tvrdšího ovoce je doba kratší, asi 6 až 12 hodin při teplotě 60 až 70 stupňů. V troubě budou plody schnout 3 až 10 hodin podle velikosti.

Doporučený článek:  Slupky z ovoce a zeleniny do koše nepatří. Doma i na zahradě najdou skvělé využití

Nakrájené plody se při sušení nesmí dotýkat. V teplejších zářijových dnech je možné sušit také na slunci, v zimě na radiátoru. V obou případech by plody měly být překryté gázou, aby se do nich nedostaly nečistoty. Sušené ovoce je kaloričtější než to čerstvě sklizené, ale je také zdrojem vitamínů, vlákniny a antioxidantů.

Zdroj obrázku: Freepik

Které sušené plody jsou nejzdravější?

Sušené švestky obsahují mnohem více vlákniny a vitamínu A než čerstvé ovoce. Brusinky obsahují vitamíny A, E, B a C a spoustu minerálů. Co se týče zeleniny, sušený celer má nízký glykemický index a obsahuje vitamíny A, B, C a PP. Mrkev je zdrojem betakarotenu a vitamínů A, B a E. Sušená cibule je zdrojem vlákniny, vitamínů A, B a C a samozřejmě řady minerálů.

Doporučený článek:  V tyto dny dozrávají ta nejlepší jablka. Víme, která odrůda je vůbec ta nejzdravější

Nedoporučuje se sušit citrony a zeleninu, která by se neměla konzumovat syrová. Sušené plody by se měly skladovat při teplotě 10 až 15 stupňů a ideálně ve vakuových nádobách, zavařovacích sklenicích nebo plastových sáčcích. Optimální doba skladování sušených potravin je od jednoho roku do roku a půl.

Zdroj: https://www.epicurious.com/expert-advice/how-to-dehydrate-fruit-step-by-step-article

Podobné články:

Vyvarujte se zbytečných chyb, které ničí v ovoci a zelenině tolik potřebný vitamin CVyvarujte se zbytečných chyb, které ničí v ovoci a zelenině tolik potřebný vitamin C

Vitamin C hraje v těle významnou roli. Bohužel velké většině lidí chybí. A to z důvodu špatného životního stylu, chybného uskladnění potravin nebo vaření, při němž suroviny ztrácí své výhody.