Brokolice jídelníček obohatí. Připravit ji můžeme více způsoby

Brokolice je skvělá, jelikož se dá v kuchyni využít na milion způsobů a každého zaujme svou jedinečnou chutí. Navíc obsahuje velké množství tělu prospěšných látek, které dokážou zmírnit zánět, a dokonce chránit před vážnými onemocněními, jako je rakovina.

Podpora nervového systému

Brokolice má vysokou hladinu glukorafanu, sloučeniny, která se během trávení transformuje na silné antioxidanty zvané sulforafany. Jeho konzumace může zabránit výskytu civilizačních chorob. Studie také dokazují, že snižuje hladinu špatného cholesterolu v krvi. Minimalizuje oxidační stres a snižuje riziko vzniku chronických chorob. Sulforafan je také sloučenina, která může podporovat funkci mozku po hypoxických epizodách.

Doporučený článek:  Ovoce nebo zelenina mohou vážně poškodit zdraví. Před konzumací je zbavte pesticidů

Studie na zvířatech ukázala, že myši léčené kaempferolem – sloučeninou v brokolici – měly po mozkové příhodě menší pravděpodobnost poranění mozku a zánětu nervového tkáně. Některé živiny a bioaktivní sloučeniny obsažené v brokolici mohou zpomalit mentální pokles a podporovat zdravé fungování mozku a nervového tkaniva.

Zdroj obrázku: Freepik

Zachování vlastností

Všechny druhy zeleniny včetně brokolice lze v kuchyni využít na nespočet způsobů. Každá z tepelných úprav se však uskutečňuje při jiné teplotě a poněkud jiným způsobem. Proto je i velký rozdíl zachovaných živin v potravinách, které byly připraveny různými způsoby. Vysoké teploty při vaření nebo smažení snižují obsažené množství vitamínu C. Nejlepším způsobem je příprava na páře nebo blanšírování.

Doporučený článek:  Lněné semínko patří k nejcennějším superpotravinám. Zdravý nápoj dvakrát denně dokáže zázraky

Brokolice bohužel ovlivňuje funkci štítné žlázy, protože je goitrogenní. To znamená, že obsahuje látky, které působí silně na funkci štítné žlázy. Brokolice také obsahuje thiokyanáty. Tyto sloučeniny jsou velmi nebezpečné, protože jejich nadměrná konzumace vede k hypotyreóze, a tedy i k přírůstku na váze, únavě nebo vypadávání vlasů. Také si dávejte pozor na přehnanou konzumaci kvůli vysokému obsahu vlákniny, která může způsobit problémy se střevy.

Zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9610815/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29080462/, https://www.nicswell.co.uk/health-news/broccoli-compounds-may-help-combat-chronic-diseases, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3264924/, https://www.researchgate.net/publication/43272076_Glucoraphanin_Level_in_Broccoli_Seed_is_Largely_Determined_by_Genotype, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7802872/, https://www.healthline.com/nutrition/foods/broccoli, https://www.uclahealth.org/news/broccoli-and-other-cruciferous-veggies-can-significantly-lower-cancer-risks, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5366224/, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6386879/, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6049644/, https://www.sciencedirect.com/topics/nursing-and-health-professions/thiocyanate

Podobné články: