Zelenina nesmí v jídelníčku chybět. Benefity přináší především syrová

Zeleninu si můžete připravit na mnoho způsobů. Vynikající je pečená, vařená, dušená i grilovaná. Mnoho odborníků se stále shoduje na tom, že nejlepší je pro naše tělo zelenina v syrovém stavu. Proč je to pro vás zdravější a doporučují to všichni dietologové? Podívejme se na všechny benefity konzumace syrové zeleniny. Čerstvá chuť rozhodně není jedinou výhodou.

Živiny a enzymy

Vařením nebo jiným tepelným zpracování můžete přijít o hodně živin. Hlavně vitamíny B a C jsou velmi citlivé na teplo. V syrové zelenině jich najdete mnohem více a užijete si jejich benefitů. To samé platí také pro enzymy, které se v některých druzích zeleniny nachází. Enzymy jsou klíčové pro správné trávení těchto potravin, a proto byste na ně měli myslet při přípravě jídla.

Doporučený článek:  Domácí krmítka pomáhají ptákům v zahradě přežít zimu

Kalorie a vláknina

Chcete zhubnout pomocí zeleniny? Dejte si ji syrovou. Syrová zelenina většinou obsahuje méně kalorií než ve vařeném stavu. Na druhou stranu obsahuje více vlákniny, což bude mít také vliv na vaši hmotnost. S vlákninou snížíte hladinu cholesterolu, srovnáte své trávení a můžete také stabilizovat hladinu cukru v krvi. Tak si raději dejte salát s čerstvou zeleninou.

Zdroj obrázku: Freepik

Oxidační stres

Nespočet druhů zeleniny obsahuje antioxidanty, které na sebe vážou volné radikály, působí jako prevence proti rakovině a snižují hladinu oxidačního stresu v těle. Jakmile zeleninu uvaříte, snížíte množství těchto látek. Všichni chceme chránit své tělo před poškozením buněk a v tomto případě vám k tomu postačí, když nebudete potraviny vařit, péct nebo grilovat.

Doporučený článek:  Krtek není pouze škůdce. Zlepšuje kvalitu půdy a vyhání škůdce

Chuť a struktura

Syrová zelenina chutná jednoduše skvěle. Jestli si chcete užít nejlepší chuti a textury, měli byste si ji dát tak, jak jste ji koupili (samozřejmě umytou a očištěnou). Některé druhy musíte upravit tepelně, ale ve většině případů vám postačí potraviny nakrájet a vychutnat si jejich přirozenou chuť. Tohle je jen pár důvodů k tomu, abyste se ještě dnes udělali čerstvý a zdravý salát.

Zdroj: https://www.webmd.com/diet/a-z/raw-foods-diet, https://health.clevelandclinic.org/raw-food-diet-is-it-healthier, https://www.medicalnewstoday.com/articles/7381, https://my.clevelandclinic.org/health/articles/21532-enzymes, https://www.fda.gov/food/food-labeling-nutrition/nutrition-information-raw-vegetables, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24915343/

Podobné články:

Někteří lidé přitahují komáry jako magnet. Roli hraje krevní skupina, hormony i pohybNěkteří lidé přitahují komáry jako magnet. Roli hraje krevní skupina, hormony i pohyb

Komáři jsou jedním z nejvíce nenáviděných druhů hmyzu. Znepříjemňují nám život především na jaře a v létě a z večerního kempování nebo venkovní party dokážou udělat noční můru.